Veelgestelde vragen

Hieronder vind je enkele vragen die vaak worden gesteld. Links kan je een categorie kiezen. Niet het antwoord gevonden dat je zoekt? Contacteer ons.

Kia

Kia biedt als enige constructeur in Europa 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. Wat het eerst wordt bereikt, dus als je bijvoorbeeld 15 000 kilometer per jaar rijdt heb je na 7 jaar 105 000 kilometer. Dus je hebt de volledige periode garantie. Als je bijvoorbeeld 30 000 kilometer per jaar rijdt, dan heb je na 5 jaar 150 000 kilometer bereikt. In dat geval heb je dus 5 jaar garantie, wat natuurlijk ook zéér genereus is. Er zijn twee onderdelen die geen 7 jaar garantie genieten: je batterij en je navigatie. Je batterij heeft 2 jaar garantie en je navigatie 3 jaar.

Een garantie wil zeggen dat de fabrikant je, in geval van een fabrieksfout, verder helpt. Bij Kia wil dit zeggen dat zowel de werkuren als onderdelen volledig in garantie worden genomen als je probleem onder garantie valt. En dit gedurende 7 jaar of 150 000 kilometer. Wat het eerst wordt bereikt.

Maar als je bijvoorbeeld zelf tegen een obstakel rijdt, is dat geen fabrieksfout. In dat geval moet je dan bijvoorbeeld je verzekering inschakelen. Kortom, schade die je zélf veroorzaakt wordt nooit door een garantie gedekt. Ook schade die door derden of door andere omstandigheden (hagel, vallende takken...) wordt veroorzaakt zijn geen fabrieksfouten, maar in het beste geval gedekt door je verzekering. 

Een aantal onderdelen hebben ook natuurlijke slijtage, zoals bijvoorbeeld je banden en remblokken. Hier gaat het ook niet over een fabrieksfout maar over slijtage door gebruik.

Het is belangrijk dat je voor het behoud van je garantie je Kia tijdig laat onderhouden volgens het onderhoudsschema.

Neem even contact op: we kijken in onze nationale stock of bij andere dealers. Niet alle voertuigen die snel leverbaar zijn staan op onze stocklijst.

Elke nieuwe Kia geniet van 2 jaar Kia Assistance vanaf de aflevering van de wagen. Nadien wordt je Kia Assistance jaarlijks verlengd bij het uitvoeren van een onderhoud bij een erkende Kia-verdeler, ongeacht de leeftijd of kilometerstand van uw wagen, en dit geheel gratis. Op die manier geniet je van een levenslange Kia Assistance.

Hulp nodig? Bel Kia Assistance op +32 2 729 69 79 voor bijstand. Houd de volgende informatie bij de hand:

  • Chasissnummer + nummerplaat van jouw Kia
  • Je naam en adres
  • Telefoonnummer waarop u te bereiken bent
  • Je exacte locatie

Kia is een toonaangevende Zuid-Koreanse autobouwer. De Kia's die in Europa rondrijden worden oftewel in Europa geproduceerd (zoals bijvoorbeelde Sportage) of in Zuid-Korea. 

Een aantal andere bekende Zuid-Koreaanse merken: Samsung, LG en Hyundai.

Garantie

Kia biedt als enige constructeur in Europa 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. Wat het eerst wordt bereikt, dus als je bijvoorbeeld 15 000 kilometer per jaar rijdt heb je na 7 jaar 105 000 kilometer. Dus je hebt de volledige periode garantie. Als je bijvoorbeeld 30 000 kilometer per jaar rijdt, dan heb je na 5 jaar 150 000 kilometer bereikt. In dat geval heb je dus 5 jaar garantie, wat natuurlijk ook zéér genereus is. Er zijn twee onderdelen die geen 7 jaar garantie genieten: je batterij en je navigatie. Je batterij heeft 2 jaar garantie en je navigatie 3 jaar.

Een garantie wil zeggen dat de fabrikant je, in geval van een fabrieksfout, verder helpt. Bij Kia wil dit zeggen dat zowel de werkuren als onderdelen volledig in garantie worden genomen als je probleem onder garantie valt. En dit gedurende 7 jaar of 150 000 kilometer. Wat het eerst wordt bereikt.

Maar als je bijvoorbeeld zelf tegen een obstakel rijdt, is dat geen fabrieksfout. In dat geval moet je dan bijvoorbeeld je verzekering inschakelen. Kortom, schade die je zélf veroorzaakt wordt nooit door een garantie gedekt. Ook schade die door derden of door andere omstandigheden (hagel, vallende takken...) wordt veroorzaakt zijn geen fabrieksfouten, maar in het beste geval gedekt door je verzekering. 

Een aantal onderdelen hebben ook natuurlijke slijtage, zoals bijvoorbeeld je banden en remblokken. Hier gaat het ook niet over een fabrieksfout maar over slijtage door gebruik.

Het is belangrijk dat je voor het behoud van je garantie je Kia tijdig laat onderhouden volgens het onderhoudsschema.

Dat hangt af van het merk en de leeftijd van de wagen. Standaard heeft elke tweedehandswagen sowieso één jaar garantie.

Maar als het tweedehandsvoertuig nog fabrieksgarantie heeft, telt deze gewoon verder. Dit wil zeggen dat als je bijvoorbeeld een Kia koopt van drie jaar oud met 70 000 kilometer, je nog 4 jaar of 80 000 kilometer garantie hebt. Want de Kia fabrieksgarantie is 7 jaar of 150 000 kilometer.

Dat kan zeker als er een wagen beschikbaar is, want wij hebben spijtig genoeg niet oneindig veel wagens! Vraag ernaar wanneer je een afspraak neemt.

Tijdens betalende interventies zoals een onderhoud of herstelling betaal je 25 euro per dag voor een huurwagen, tenzij dit in jouw onderhoudscontract inbegrepen is. Als je wagen in carrosserie is krijg je gratis een vervangwagen ter beschikking.

Heb je een garantieprobleem? Dan stellen we je als service een gratis vervangwagen ter beschikking (naargelang de planning).

Als je de Kia Assistance belt wanneer je in panne bent kan je ook naar een gratis vervangwagen vragen.

Praktische informatie

Kom je langs voor een nieuwe of tweedehandswagen of voor een bezoek aan onze werkplaats? Er is een verschil in openingsuren.

Nieuwe & tweedehandswagens: maandag tot en met vrijdag van 10 uur tot 18 uur 30. En zaterdag van 10 uur tot 17 uur.

Werkplaats (onderhoud, herstellingen, magazijn...): maandag tot en met donderdag van 8 uur 30 tot 17 uur en vrijdag van 8 uur 30 tot 15 uur.

Goed nieuws! Wij zijn gewoon doorlopend open, slecht of goed weer.

Elke nieuwe Kia geniet van 2 jaar Kia Assistance vanaf de aflevering van de wagen. Nadien wordt je Kia Assistance jaarlijks verlengd bij het uitvoeren van een onderhoud bij een erkende Kia-verdeler, ongeacht de leeftijd of kilometerstand van uw wagen, en dit geheel gratis. Op die manier geniet je van een levenslange Kia Assistance.

Hulp nodig? Bel Kia Assistance op +32 2 729 69 79 voor bijstand. Houd de volgende informatie bij de hand:

  • Chasissnummer + nummerplaat van jouw Kia
  • Je naam en adres
  • Telefoonnummer waarop u te bereiken bent
  • Je exacte locatie

Dat kan zeker! Je zegt dit het best wanneer je een afspraak boekt zodat we hier rekening mee kunnen houden. Wij hebben voor jou gratis koffie en wifi.

Dat kan zeker als er een wagen beschikbaar is, want wij hebben spijtig genoeg niet oneindig veel wagens! Vraag ernaar wanneer je een afspraak neemt.

Tijdens betalende interventies zoals een onderhoud of herstelling betaal je 25 euro per dag voor een huurwagen, tenzij dit in jouw onderhoudscontract inbegrepen is. Als je wagen in carrosserie is krijg je gratis een vervangwagen ter beschikking.

Heb je een garantieprobleem? Dan stellen we je als service een gratis vervangwagen ter beschikking (naargelang de planning).

Als je de Kia Assistance belt wanneer je in panne bent kan je ook naar een gratis vervangwagen vragen.

Stockwagens

Neem even contact op: we kijken in onze nationale stock of bij andere dealers. Niet alle voertuigen die snel leverbaar zijn staan op onze stocklijst.

Onderhoud & Herstellingen

Dat hangt af van je model en motorisatie. De meeste wagens moeten minstens één keer per jaar binnen komen of elke 15 000 kilometer, wat het eerst wordt bereikt. Een aantal modellen en motorisaties, zoals de Sportage in diesel bijvoorbeeld, moet minstens één keer per twee jaar langskomen of elke 30 000 kilimeter, wat het eerst wordt bereikt.

Je vindt deze informatie terug in je onderhoudsboekje of je kan simpelweg contact met ons opnemen als je het niet goed weet. We raden sowieso wel aan om jaarlijks binnen te komen voor een corrossie controle, ook al moet je nog niet op onderhoud.

Dat kan zeker! Je zegt dit het best wanneer je een afspraak boekt zodat we hier rekening mee kunnen houden. Wij hebben voor jou gratis koffie en wifi.

Dat kan zeker als er een wagen beschikbaar is, want wij hebben spijtig genoeg niet oneindig veel wagens! Vraag ernaar wanneer je een afspraak neemt.

Tijdens betalende interventies zoals een onderhoud of herstelling betaal je 25 euro per dag voor een huurwagen, tenzij dit in jouw onderhoudscontract inbegrepen is. Als je wagen in carrosserie is krijg je gratis een vervangwagen ter beschikking.

Heb je een garantieprobleem? Dan stellen we je als service een gratis vervangwagen ter beschikking (naargelang de planning).

Als je de Kia Assistance belt wanneer je in panne bent kan je ook naar een gratis vervangwagen vragen.

De kans bestaat dat je aircogas simpelweg op is. Dan maak je een afspraak en vullen we dit terug bij voor jou.

In het ergste geval zit je met een lek of een kapot onderdeel. Dat weten we pas als we een test uitvoeren op jouw wagen. Afpsraak nemen is wederom de boodschap!

De kans is groot dat je batterij niet sterk genoeg meer is om je wagen te starten. Als je lichtjes in de wagen beginnen te flikkeren als je de wagen probeert te starten is het bijna altijd de batterij. Als de wagen helemaal niets doet, kan het ook nog altijd de batterij zijn.

Het is belangrijk voor je batterij dat er vaak langere afstanden worden gereden. Als je enkel korte afstanden rijdt, of je rijdt helemaal niet vaak genoeg, kan je alternator jouw batterij in de auto niet opladen en zal de batterij leegtrekken. Jouw auto verbruikt immers ook stroom als hij uit staat. Denk maar aan het rode stand-by lichtje van jouw televisie. Zodra je op de aan-knop duwt start jouw televisie, tenzij er geen stroom is. Dit is bij jouw auto ook zo.

Carrosserie

Is er een tegenpartij? Vul altijd de nodige documenten in. 

Ben je verzekerd? Contacteer dan je verzekeringsmaatschappij en duid ons aan als hersteller. 

Onze carrosserie in Strombeek beschikt over het Eurogarant kwaliteitslabel. Zo ben jij altijd zeker van topwerk. Bovendien worden we erkend door de meeste verzekeringsmaatschappijen. Tip: tijdens de herstelling kan je — gratis en voor niks — een vervangwagen gebruiken!

Bandenservice

Jazeker! Wij kunnen voor jou zowel winter-, zomer- of all-seasonbanden bestellen en monteren.

Wij hebben een bandenhotel waar je jouw banden in kan stockeren. De stockage wordt per bandenwissel (tweejaarlijks) aangerekend. Momenteel (2021) betaalt u 17,50 euro exclusief btw per wissel. Dat is een zéér scherp tarief! Let wel, de plaatsen zijn beperkt...

Geen paniek! Het is normaal dat je af en toe jouw banden moet bijvullen. Dit heeft temaken met de afstand die je rijdt en andere factoren zoals de weersomstandigheden. Lucht is een gas dus bij koud weer compresseert de lucht in jouw band waardoor de bandendruk daalt.

Als je merkt dat je bijzonder vaak dezelfde band moet bijpompen, bestaat de kans dat er bijvoorbeeld een scheur of een nagel inzit. In de meeste gevallen kunnen wij dit voor jou oplossen zonder een nieuwe band te plaatsen. Als de schade op een onfortuinlijke plaats is, dan moet de band wél vervangen worden.

Carrect

Carrect is officiële dealer en hersteller van automerken Kia, Mazda, Citroën, Suzuki. Je vindt Carrect op 4 locaties: Vilvoorde, Meise, Dendermonde en Strombeek. In Strombeek kan je ook terecht voor herstellingen aan de carrosserie van je voertuig(en). Bovendien is Carrect 100% een familiebedrijf.